پیشگام صنعت – مراحل نصب آسانسور

نبود وزنههای تعادل در آسانسورهای هیدرولیکی باعث شده فضای کمی توسط این آسانسورها اشغال گردد و تنها فضایی در حد قرارگرفتن کابین و ریلها و سیلندر و پیستون و نگهدارندههای این تجهیزات نیاز است. در سیستم غیر مستقیم، با استفاده از سیم بکسل متصل به یوک کابین و استقرار جک هیدرولیک در کنار کابین حرکت میکند. 4 کلید قارچی (استپ قارچی) : استپ قارچی ها یکی از قطعات الکتریکی مهم به کار رفته در سری استپ آسانسور ها هستند که وجود این کلید های قارچی برای همه ی آسانسور ها مهم و حیاتی است. مشکل مهمی که هنوز لاینحل باقی مانده، مربوط ایجاد روشی است که بتوان به سهولت و مقرون به صرفه قطعات مدفون در زمین را مورد بررسی و بازرسی قرار داد. در خصوص آسانسورهای هیدرولیک استانداردهای EN 81-2 و 6303-2 تدوین شده است.

جانمایی مناسب براساس محدودیت ها: از آنجایی که اتصالات مکانیکی بین پاور یونیت و چاهک آسانسورهای هیدرولیکی را لوله ها و شلنگ ها تشکیل می دهند، می توان از این خصوصیت قابلیت انعطاف استفاده نموده و بخش پاوریونیت (موتورخانه) را در محل مناسبی با فاصله 6 متری از سیلندر هیدرولیک نصب نمود. ۲-رابیس بندی با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن. مطمئن شوید آسانسور تان را طوری سرویس کرده اید که کابین با طبقات مقصد هم سطح باشد. شرکت های بسیار زیادی در حوزه تعمیر آسانسور در تهران فعالیت میکنند که متاسفانه بسیاری از این شرکتها تازه کار بوده و از متخصصین با تجربه و حرفه ای در حوزه تعمیر و نصب آسانسور استفاده نمیکنند اما شرکت فراز بام ماهان یکی از حرفه ای ترین و متخصص ترین شرکتهای تعمیر آسانسور میباشد که از بروزترین و قدرتمندترین و باتجربه ترین مهندسان بازی تعمیر سازمان و آسانسور استفاده می کند.

در آسانسور MRL (بدون موتورخانه) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند گیرلس (فاقد گیربکس) استفاده میشود بجای اینکه مانند آسانسور های قدیمی از موتورگیربکسی با استراکچر سنگین و پر حجم در موتورخانه آسانسور روی دال بتونی سقف چاهک استفاده شود، از موتور گیرلس کم حجم و کوچک با قدرت و راندمان بالا استفاده میشود این موتور گیرلس با روش MRL به داخل چاهک آسانسور منتقل میشود و نیاز به موتورخانه ندارد و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای قدیمی معمولا یک موتورخانه آسانسور روملس در بالاترین نقطه ی چاه و یا پایین ترین نفطه ی چاه برای نصب موتور گیربکس آسانسور و تابلو فرمان ، گاورنر و متعلقات لازم دارد. حال برای برگشت آسانسور به طبقات پایین، موتور عمل نمیکند اما سیگنالی به شیر برقی ارسال میشود که باعث باز شدن شیر به صورت خودکار میشود و باعث برگشتن روغن به مخزن و خارج شدن روغن داخل سیلندر، پیستون با کابین متصله به آرامی و سرعتی یکنواخت به طبقات پایین برمیگردد.

انواع اسانسور این آسانسورها دارای یک سیستم پشتیبانی میباشد که این سیستم نقش برق اضطراری را ایفا میکند. در صورتی که نوع سیستم به صورت مستقیم باشد باید جک دارای شیر اطمینان مخصوص باشد. در صورتی که نوع سیستم غیر مستقیم باشد علاوه بر شیر اطمینان مخصوص، تدابیر ایمنی لازم برای پیشگیری از سقوط آسانسور در اثر پاره شدن سیم بکسل الزامی می باشد. لذا بایستی که حرارت اتاقک پاوریونیت آسانسورهای هیدرولیکی را کنترل نمود تا تغییرات حرارت روغن به حداقل برسد. در نوع دوم حتماً بایستی آسانسور مجهز به سیستم ترمز ایمنی و کنترل سرعت پاراشوت و گاورنر باشد. جهت افزایش ضریب ایمنی در آسانسورهای هیدرولیکی غیر مستقیم، سنسورهایی بر روی سیم بکسل ها تعبیه گردیده که در صورت قطع یا خروج یکی از سیم بکسل ها (حداقل 2 سیم بکسل در این آسانسورها باید پیش بینی شده که ضریب ایمنی هریک حداقل 16 باشد.) از محل خود مدار فرمان آسانسور قطع شده، تغذیه الکتروموتور پمپ روغن نیز از مدار خارج می شود.

امروزه این صنعت شکل تخصصی به خود گرفته است و افرادی که به آن وارد می شوند، باید آموزش های لازم را ببینند. اقدامات فراوانی در جهت جلوگیری یا کاهش خوردگی صورت گرفته که استفاده از بسیاری از آنها امروزه متداول شده است. بیشترین نگرانی و دغدغه ای که هنگام نصب آسانسور بدان توجه می شود امنیت و ایمنی آن است. پس برای داشتن ایمنی بهتر، باید طبق یک برنامه زمانی تست های دقیق برای پیشگیری از خرابی های احتمالی انجام بدهید. قبل از انجام اسکلت ساختمان خود و در هنگام فندانسیون حتما با کارشناس آسانسور به دلایل مختصر زیر حتما ارتباط داشته باشید. یکی از مشکلهای رایج در این سیستم میزان رطوبت و نم موجود در کف چاه آسانسور به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی است. محدودیت تراول: استفاده از آسانسورهای هیدرولیک برای تراول های کمتر از 20 متر توصیه میگردد.

در شلوغی و هیاهوی زندگی، حتما باید ایمنی آسانسور را در اولویت اصلی ساختمان قرار دارد. در مواقعی که بیش از یک جک هیدرولیکی در آسانسور استفاده گردد، باید فشار روغن و کورس پیستون به نحوی تنظیم گردد که در همه جکها برابر باشد. سیستم هیدرولیک مستقیم مرکزی(جک در زیر کابین): در صورتی که جک مستقیما به زیر کابین متصل گردد آنرا (Direct Central) گویند. همانند اغلب آسانسورها، یک چاهک باید چند متر در زیر پایه یا کف زمین ساختمان حفاری شود.

انتقال نیرو به کابین در آسانسورهای هیدرولیک براساس محل جانمایی و نوع قرارگیری جک به انواع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میگردد. در مواقعی که برق قطع میشود آسانسور در نیمه راه نمیماند و کابین آسانسور اگر در بین طبقات باشد به طور هوشمند در نزدیکترین طبقه توقف مینماید. برای مثال: اگر شما فضای مناسبی برای نصب آسانسور ندارید، یا سرعت آسانسور برایتان اهمیتی زیادی ندارد، آسانسور هیدرولیک برای شما مناسب است اما اگر ساختمان شما بیش از ۵ طبقه دارد و حجم ترافیک در ساختمانتان زیاد است، آسانسورهای کششی که از سرعت بیشتری برخوردارند، برای شما مناسب ترند. آسانسور هیدرولیک نیاز به فضای موتورخانه در بالا نداشته اما نیاز به OverHead بیشتری در نوع مستقیم دارند. روش مستقیم ساده ترین و ایمن ترین روش استقرار جک بوده و در آسانسورهای باری با ظرفیت بالا و تراول های کم از این روش بیشتر استفاده می گردد. ضمن اینکه به خاطر همین خصیصه طراحی و نصب سیستم اضطراری Black Out در آسانسورهای هیدرولیکی بسیار ساده و ارزان می باشد.

قطعات اسانسور

• محدود بودن تعداد استارت آسانسور که ماکسیمم 90 استارت است اما این عدد در آسانسورهای کششی 180 استارت است. با استقرار غیرمستقیم جک، امکان استفاده از جک با نصف طول تراول میسر شده که این امر موجب صرفه جویی اقتصادی در بسیاری از پروژه ها می شستی آسانسور متا گردد. یک سیستم از کابلهای فلزی قوی و قرقرهها که بین اتاقکهای آسانسور و موتورها حرکت میکنند. هزینه های زیاد در صورت انتخاب نامناسب: در صورتی که نوع کاربری آسانسورمناسب ترافیک مسافر نباشد، هزینه های تعویض قطعات، خرابی های مکرر و… خرابی مکرر اورینگ، پکینگ ها و نیز احتمال نشتی روغن: صدمات وارده به کاسه نمدها و بخش پکینگ جک های هیدرولیکی یکی دیگر از مشکلات این آسانسورها می باشد و به همین دلیل بایستی در نصب آنها دقت فراوان مبذول داشت. افزایش دما و خرابی سیستم تهویه آسانسور می تواند این اختلال را به وجود بیاورد .

پمپ روغن باعث جریان یافتن روغن شده و به داخل سیلندر ارسال میشود در نتیجه کابین که به کمک قطعاتی بر روی پیستون متصل شده، با بالا رفتن پیستون، کابین آسانسور هم به بالا حرکت میکند. برای مثال، آسانسورهای هیدرولیکی به ماشین آلاتی نیاز دارند که در بالا یا زیر آسانسور و داخل کابین نصب شوند. در آسانسورهای هیدرولیکی سرعت کابین و نیروی محرک آسانسور از طریق پاوریونیت (Power Unit) که در موتورخانه مستقر است، تأمین میشود. یکی از نکات مهم در این آسانسورها حرکت متوازن جک ها با سرعت یکسان است، که در غیر اینصورت باعث عدم تعادل کابین در حین حرکت خواهد گردید. خطاهای متداول مانند ولتاژ بیش از حد بالا / پایین را می توان با بررسی کیفیت برق به راحتی مشاهده کرد و فیوزهایی که داغ می شوند را می توان به سرعت با تصویربرداری مادون قرمز قبل از از دست دادن یک مرحله از موتور مشاهده کرد.

این مجموعه با ارائه به روزترین خدمات آسانسور از جمله فروش قطعات آسانسور ، ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر در جهت رضایت هرچه بیشتر مشتریان می کوشد. عموما استفاده از لوله بالانس در این خصوص توصیه میگردد. عدم امکان بازرسی قطعات و جکهای دفن شده: سیستم پرفشار هیدرولیک و تجهیزات مربوط مدفون که لازمه نصب برخی از آسانسورهای هیدرولیکی می باشند، همواره در معرض حملات شیمیایی، مکانیکی و الکترولیتی قرار داشته که می توانند موجب نشتی سیلندرهای هیدرولیک گردند. در ساختمانهایی که نیاز به آسانسور دارند، مهندس که طراحی معماری و فضاهای را برعهده دارد، باید از تعداد اسانسور، نوع و ظرفیت آسانسورهای ساختمان در مراحل اولیه طراحی اطلاعات کافی داشته باشد.

کاهش ابعاد آهنکشی: از آنجایی که آسانسورهای هیدرولیکی نیرو و بار عمودی به اسکلت ساختمان اعمال نمی کند ابعاد آهنکشی چاهک به طرز چشمگیر کاهش می یابد. ریلها هنگام نصب باید کاملا موازی و عمودی باشند تا از لرزش کابین جلوگیری و محیطی امن برای کاربران فراهم شود. اگر شما برای ساختمان خود به آسانسور کابین دار نیاز داشته باشید، روش رایج نصب آسانسور به این طریق است که ابتدا گودال هایی بتنی ایجاد می کنید که ضخامت کف آنها 30 سانتی متر (12 اینچ) و دیوارهای آنها 20 سانتی متر (8 اینچ) است. یکی دیگر از اقدامات ایمنی حیاتی که باید انجام دهید، درج حداکثر وزن قابل تحمل توسط آسانسور در محلی در داخل آن است. حال برای برگشت آسانسور به طبقات پایین، موتور عمل نمیکند اما سیگنالی به شیر برقی ارسال می شود که باعث باز شدن شیر به صورت خودکار می شود و باعث برگشتن روغن به مخزن و خارج شدن روغن داخل سیلندر، پیستون با کابین متصله به آرامی و سرعتی یکنواخت به طبقات پایین برمیگردد.

تعمیر اسانسور

۲. آسانسورهای خلا پنوماتیک: انواع جدیدی از آسانسورها از جمله آسانسورهای خلا پنوماتیک و آسانسورهای بدون شافت مقرون به صرفه تر هستند زیرا در فضای باز نصب می شوند و نیازی به تخریب ندارند. حداقل هزینه در زمان حرکت به سمت پایین: از آنجایی که نیروی پایین آمدن آسانسورهای هیدرولیکی توسط جاذبه زمین تامین می گردد لذا هنگام فرود نیازی به استفاده از نیروی برق نبوده و مصرف انرژی در زمان حرکت به سمت پایین نزدیک به صفر می باشد. خوب است بدانیم که اولین ملاک برای خرید و نصب آسانسور در کرج این است که آیا شرکت مورد نظر، مجوز طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنایع و معادن و همینطور گواهی عضویت در سندیکای آسانسور را دارد یا خیر. همچنین آدرس شرکت میلاد آسانبر شرق جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و …

نیاز به کابل های انتقال برق متناسب با قدرت موتور: قدرت مورد نیاز موتور آسانسورهای هیدرولیکی معمولا بیش از آساسنورهای کششی می باشدُ لذا جهت رساندن برق به موتورخانه باید از کابلهای برق متناسب با قدرت موتور استفاده نمود تا از افت ولتاژ جلوگیری گردد. مزیت این آسانسور این است که در هنگام قطع برف در نیمه راه نمیماند و با استفاده از نیروی جاذبه با سرعتی کنترل شده به سمت پایین منتقل میشود؛ از این آسانسورها میتوان به صورت موقت استفاده نمود به عنوان مثال برای زمانی که قصد ساخت یک مجتمع را داریم ابتدا باید یک اسانسور چرخ دندهای نصب نماییم تا به وسیله این آسانسور مصالح ساختمانی را در طبقات بالا جابهجا کنیم. ایجاد حرارت: اصولا آسانسورهای هیدرولیکی حرارت فراوانی تولید می کنند، زیرا کلیه انرژی که در پایین آمدن آسانسور به کار می رود تبدیل به حرارت شده که در نتیجه روغن آن حرارت را جذب نموده و درجه حرارت آن بالا می رود.

آسانسور یکی از ابزار اصلی و تکمیلی هر ساختمانی به خصوص برجها و ساختمانهای بلند است بنابراین وجود متخصصانی چون نصاب و تعمیرکار آسانسور در این عرصه بسیار حیاتی و ضروری است. شرکت پادرا آسانسور یکی از بهترین شرکت های نصب آسانسور در تهران و حتی ایران است. از جمله این مشکلات پیدا کردن تعمیرکار با تجربه و متخصص می باشد که به راحتی نمی توان شرکت متخصص و متعهد در این زمینه پیدا کرد. هنگامی که کابین آسانسور به طبقه مورد نظر میرسد، سوپاپ بسته شده و به علت ثبوت فشار، کابین آسانسور در همان جا توقف میکند.

و برای اجرای سکوی فلزی صفحات فلزی با ابعاد و اندازه مشخص شده در نقشه ها را باید در کف چاله جایگذاری کرد. چاه جک(در صورت وجود) باید نسبت به نفوذ آب مقاوم شده و با دقت شاقولی 25 میلیمتر در ارتفاع 3 متر اجرا گردد. در برخی پروژه ها که طول مسیر حرکتی طولانی می باشدُ بعلت محدودیت های ناشی از حمل و نقل و جایگذاری جک در چاهک آسانسور، جکهای یک مرحله ای به صورت دو تیکه تولید و در محل پروژه نصب می گردند. در آسانسور هیدرولیکی عامل حرکت کابین، مجموعه سیلندر و پیستون هیدرولیکی بوده که می تواند وزنه تعادل نیز داشته باشد. آسانسورهای هیدرولیکی به فضایی در حد قرار گرفتن کابین و ریلها و سیلندر و پیستون و نگهدارندههای این تجهیزات نیاز دارند، چون این نوع آسانسور فاقد وزنه تعادل است. قلاب آسانسور از یک طرف به چهارچوب کایبن و از طرف دیگر به چهارچوب وزنه تعادل متصل میگردد در واقع وظیفه سیم بکسل معلق نگه داشتن کایین و وزنه تعادل است.