پینچ ولو یا شیر پینچ چیست و کاربردهای های آن پردیس فولاد | kasrasaran

شیر شناور، «فلوت ولو» (Float Valve) یا فلوتر، از انواع شیرهای کنترلی و ایزوله با عملگر ویژه است که به منظور بررسی میزان سیال و توقف جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شناخته‌شده‌ترین انواع شیر شناور، فلوتر مورد استفاده در کولر آبی است. البته انواع ولو شناور، در مخازن آب، کارخانه‌های تبرید، تاسیسات بهداشتی ساختمان و سیستم‌های لوله کشی صنعتی (در کنار دیگر انواع ولو) نیز به کار گرفته آن را بررسی کنید می‌شوند. با وجود تنوع صنایع و محل‌های قابل استفاده، مکانیزم عملکرد اغلب فلوترها مشابه یکدیگر است.

فواید و معایب استفاده از پینچ ولوها

Pinch Valve برای انتقال دوغاب ها، مایعات با مقادیر زیادی جامدات معلق و سیستم هایی که مواد جامد را به صورت پنوماتیکی انتقال می دهند، ایده آل است. این شیرها از خانوادۀ ولوهای پینچ بوده و یکی از قدیمی ترین انواع شیرها هستند. برای مثال انواع دیافراگم چرمی این نوع از شیرآلات توسط رومی‌ها و یونانیان باستان  برای کنترل دمای حمام استفاده می‌شده‌است. شیرهای دیافراگمی از یک حرکت خطی ساقه برای قطع و وصل و همچنین کنترل جریان بهره برده و جهت کنترل جریان سیالِ حاوی جامدات معلق استفاده می‌شوند. در واقع، این نوع شیر، با حذف اغتشاشات و نوسانات فشار بالادست، باعث پیوستگی و ثبات فشار در پایین‌دست سیستم می‌شود.

  • برای کاربردهایی که شیر باید مقاومت کمی در حالت کاملا باز در برابر سیال داشته باشد گیت ولو انتخاب مناسبی است.
  • دسته اول از انواع ولو های قطع و وصل، ولوهای توپی (Ball valves) هستند که خود به 3 گروه تقسیم بندی می شوند.
  • وقتی حیوان تلاش می‌کند به دوران طناب بپردازد، پینچ ولو به فشار گلوی آن حیوان اعمال می‌کند که باعث متوقف شدن حیوان و جلوگیری از فشار و تهاجم بیشتر آن می‌شود.
  • به طور کلی، ولوهای فلنج‌دار در ابعاد بزرگ‌تر از 15 میلی‌متر و از جنس برنز، آهن و فولاد ساخته می‌شوند.
  • شیرهای دیافراگمی از یک حرکت خطی ساقه برای قطع و وصل و همچنین کنترل جریان بهره برده و جهت کنترل جریان سیالِ حاوی جامدات معلق استفاده می‌شوند.

این تکنولوژی با ایجاد انحراف سیال فشار برای توزیع یکنواخت و بهینه جریان سیال در اجزای مختلف سامانه به‌کار می‌رود. پینچ ولو ها در سامانه های هیدرولیکی، پنوماتیکی، حرارتی و مواد نیز به کار می‌روند. یکی دیگر از معایب استفاده از پینچ ولو، نقصان فشار در جریان می‌باشد. در بسیاری از موارد، استفاده از پینچ ولو می‌تواند منجر به نقصان فشار در جریان شود.

پلاگ ولو یا شیر سماوری – plug valve

این شیرها نباید برای کنترل یا تنظیم جریان مورد استفاده قرار گیرند. شیر ایزوله یا شیر ایزولاسیون، وسیله‌ای است که به منظور توقف جریان سیال در محل مشخصی از سیستم پایپینگ و انجام عملیات نگهداری یا مقاصد ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ولو در تعیین مسیر حرکت جریان و اتصال تجهیزات خروجی به سیستم لوله‌کشی نیز کاربرد دارد.

در شرایطی که ذرات جامد و رسوبات جداره غلاف را می پوشانند، غلاف لاستیکی حین عملکرد کلیه این رسوبات را از خود جدا کرده و به سمت خروجی شیر هدایت می کند. این تجهیزات از انواع ارزان قیمت شیرآلات صنعتی بوده و دارای طراحی بسیار ساده‌ای در مقایسه با سایر انواع شیرها هستند که می‌توانند جهت قطع و وصل و کنترل جریان به کار روند. عملکرد این نوع از شیرآلات نیز خطی بوده و از یک لوله یا مجرای انعطاف پذیر برای تأثیر بر روی دریچۀ شیر استفاده می‌کنند. پینچ ولوها برای حمل دوغاب، مایعات، حجم زیادی از مواد شیمیایی خورنده و سیالات دارای جامدات معلق استفاده می‌شوند. شیر پروانه ای یا «باترفلای ولو» (Butterfly Valve)، یکی دیگر از انواع valve با چرخش 90 درجه‌ای و عملکرد کنترلی است.

پینچ ولو یا شیر پینچ چیست و کاربردهای های آن پردیس فولاد | kasrasaran